Artykuł sponsorowany

Zasadność stosowania świetlówek LED

Zasadność stosowania świetlówek LED
LED to obecnie najnowocześniejsza technologia oświetleniowa na rynku, z roku na rok zdobywająca sobie coraz większe uznanie. Lampy LED coraz częściej zastępują wcześniejsze, dobrze znane rozwiązania – w tym również świetlówki fluoroscencyjne, powszechnie stosowane zarówno w domach, jak i w sklepach, warsztatach oraz innych punktach usługowych. Dlaczego warto zastąpić świetlówkę starego typu LED-em?

Większa skuteczność świetlna

Lampy LED to przodująca w chwili obecnej technologia w dziedzinie oświetlenia przede wszystkim ze względu na bardzo wysoką skuteczność świetlną, czyli wydajność przetwarzania energii elektrycznej na światło. Znacząco przewyższa pod tym względem tradycyjne żarówki wolframowe oraz zostawia w tyle świetlówki CFL.
Przez wydajność lampy rozumie się stosunek ilości światła liczonej w lumenach do ilości pobranej energii elektrycznej liczonej w watach – wyjaśnia przedstawiciel firmy MTLED - Dla świetlówek CFL skuteczność świetlna wynosi w granicach 50-70 lumenów na wat, podczas gdy dla lampy LED wynosi ona od 100 do 120 lumenów na W. Oznacza to, że lampa LED potrzebuje blisko dwa razy mniej energii elektrycznej, do wytworzenia tej samej ilości światła, co świetlówka.

Bezpieczeństwo

Jednym z największych minusów świetlówek CFL jest fakt, że do ich produkcji wykorzystuje się pary rtęci – toksycznego i szkodliwego dla ludzkiego zdrowia pierwiastka. Sprawna świetlówka nie stwarza co prawda zagrożenia – do uwolnienia rtęci dochodzi jedynie w wyniku fizycznego uszkodzenia lampy. W takiej sytuacji konieczne jest bardzo dokładne i ostrożne sprzątnięcie, żeby zminimalizować ryzyko kontaktu z rtęcią. Do produkcji lamp LED nie używa się żadnych substancji, które mogłyby stanowić zagrożenia dla zdrowia i życia ludzkiego. Lampy tego rodzaju są ponadto wykonane z trwałych materiałów, dlatego wykazują dużo wyższą odporność na uszkodzenia mechaniczne.

Żywotność

Często podnoszonym argumentem przeciw lampom LED jest ich wysoka cena. Faktycznie, należą one do najdroższych sprzętów oświetleniowych na rynku. Jednak nie powinno się oceniać opłacalności kupna lampy jedyni po jej cenie, bez wzięcia pod uwagę terminu jej przydatności. Szacuje się, że lampy LED są w stanie świecić około 50 tys. godzin bez przerwy – tymczasem żywotność świetlówek szacowana jest na około 8 tys. godzin, czyli blisko 6,5 razy mniej, niż LED. Nawet dwu- lub trzykrotnie droższa lampa LED jest bardziej opłacalnym zakupem, niż świetlówka CFL.

Jakość światła

O jakości emitowanego przez lampę światła informuje nas m.in. czynnik CRI, czyli color rendering index. Mówi on o tym, jak dobrze odwzorowywane są kolory obiektów oświetlonych danym źródłem światła. Maksymalna warto CRI wynosi 100 – w takim świetle kolory odwzorowywane są tak, jak w świetle naturalnym. Pod tym względem lamp LED również są lepsze od świetlówek – ich CRI wynosi do 90 CRI, podczas gdy  przypadku świetlówek maksymalnie 80 CRI.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.