Instalacja gazowa w samochodzie to rozwiązanie bardzo popularne wśród kierowców. Choć jej montaż wymaga pewnej inwestycji finansowej, to późniejsze korzyści są nie do przecenienia – gaz jest paliwem blisko połowę tańszym od benzyny, a przy tym niemal tak samo wydajnym. Jednak planując kupno samochodu z już zamontowaną instalacją LPG powinniśmy zachować bardzo dużą czujność – nietrudno na rynku wtórnym natknąć się na instalację, która przyniesienie nam więcej strat, niż pożytku.

Jakość wykonania instalacji gazowej

Nie musimy być fachowcami w dziedzinie montażu instalacji gazowych, by odróżnić profesjonalną robotę od fuszerki – to widać już na pierwszy rzut oka. Jeśli decydujemy się na zakup samochodu używanego, koniecznie powinniśmy zajrzeć pod maskę silnika i do bagażnika, gdzie znajduje się zbiornika paliwa – jeśli dostrzeżemy niedbałość wykonania, np. luźne kable czy elementy podtrzymywane przez taśmę klejącą, będzie to świadczyło o niefachowym wykonaniu instalacji. Warto również sprawdzić czy to co znajduję się na wyciągu ze świadectwa homologacji faktycznie pokrywa się z tym co jest pod maską auta.

Instalacja wpisana w dokumenty

Zgodnie z przepisami, każdy samochód wyposażony w instalację gazową powinien posiadać odpowiednią adnotację w dowodzie rejestracyjnym. Niestety w praktyce okazuje się, że wcale nie we wszystkich przypadkach taki wpis w dokumentach faktycznie widnieje – szczególnie dotyczy to samochodów starszych roczników.

Brak wpisu najczęściej oznacza, że tak przerobiony samochód nie był na obowiązkowym, corocznym przeglądzie instalacji gazowej. – mówi przedstawiciel firmy Zenit Autogas SystemsZakupienie takiego okazu w najlepszym przypadku oznaczać będzie dla nas dodatkowe koszty pod postacią wymiany instalacji gazowej lub godzinami spędzonymi w urzędach na próbie wyprostowania tej sytuacji. Dlatego lepiej unikać takich zakupów.

Samochód z LPG sprowadzany z zagranicy

Adnotacja o instalacji LPG w samochodzie powinna znajdować się również w dokumentach pojazdu, który sprowadzimy z zagranicy. Jednak nawet mimo tego, że taki wpis w dokumentach się znajdzie, wciąż możemy mieć problem z zalegalizowaniem zbiornika LPG, który powinien posiadać polską homologację – problem ten zdarza się szczególnie często w przypadku aut z instalacją starszej daty. Najprostszym rozwiązaniem problemu jest wymiana zbiornika.

Data ważności zbiornika

W powyższym punkcie wspomnieliśmy o homologacji zbiornika gazu – jest ona przyznawana na 10 lat. Warto sprawdzić, kiedy mija ten okres. Jeśli zbiornik jest przeterminowany w momencie zakupu, czeka nas dodatkowy koszt pod postacią przedłużenia homologacji lub wymiany zbiornika na nowy. W obu przypadkach wydamy kilkaset złotych, co może być sporym obciążeniem, skoro dopiero co wydaliśmy oszczędności na kupno samochodu.
Najważniejsze to pamiętać, żeby przy zakupie uzyskać od sprzedającego wszystkie wymagane dokumenty dotyczące instalacji gazowej tj.: wyciąg ze świadectwa homologacji, atest na zbiornik (certyfikat butli gazowej tzw. paszport), karta gwarancyjna, faktura/ rachunek za wykonanie montażu instalacji gazowej.