Artykuł sponsorowany

VAT-7 w 2018 roku

VAT-7 w 2018 roku
Rok 2017 był w miarę łaskawy dla vatowców. Nie było bezpośredniej podwyżki podatków, a rewolucje w przepisach podatkowych okazały się dość łagodne. Większe zmiany nastąpiły w zakresie Jednolitego Pliku Kontrolnego oraz CIT. Czy teraz przyszedł więc czas na zmiany w VAT? Czy czeka nas podwyżka podatków? Co planowane jest w zakresie VAT w 2018 roku?

VAT-7, a Jednolity Plik Kontrolny

Jednolity Plik Kontrolny jest skierowany do wszystkich przedsiębiorców, nie tylko czynnych vatowców. Jednak ze względu na jego budowę, struktury oraz obowiązki z nim związane zmiany zachodzą również w  VAT. Chodzi tutaj przede wszystkim o obowiązek comiesięcznego przekazywania informacji z zakresu struktury vatowskiej Jednolitego Pliku Kontrolnego. Do 25. dnia każdego miesiąca podatnicy mają obowiązek przesyłać w wersji elektronicznej specjalny raport. Zmiana wprowadzana od 2016 roku objęła już wszystkie podmioty. Od stycznia 2018 do grona zobowiązanych dołączyli mikroprzedsiębiorcy. W chwili obecnej JPK będzie więc pokrywać się zakresem przekazywanych danych z tradycyjnymi deklaracjami VAT, w tym VAT-7. Docelowo ma ją zastąpić, nie wiadomo jednak kiedy to nastąpi.

Elektronizacja jak wszędzie

Reformy i zmiany wprowadzane w ostatnim okresie w szeroko pojętym środowisku podatkowym zostały już ochrzczone nazwą e-administracji. W ramach tego mamy możliwość komunikacji z urzędami oraz możemy składać  e-pitye-deklaracje e-cit i e-vat. W skrócie – VAT-7 również należy przekazywać w formie elektronicznej za pośrednictwem internetu.

Split Payment jako nowość w zakresie VAT

Najnowsze plany legislacyjne obejmują wprowadzenie w zakresie VAT nowego mechanizmu płatności tak zwanego „Split Payment”. Podzielona płatność ma w praktyce polegać na posiadaniu przez przedsiębiorcę dwóch stałych rachunków bankowych. Jednego zwykłego, a drugiego dedykowanego do obsługi podatków. Kupujący płacąc za towar lub usługę za pośrednictwem rachunku bankowego przekazywać będzie płatność na dwa konta – kwotę netto na jedno, a podatek na drugie. Na początku ma to być procedura dobrowolna, a później stopniowo podmioty gospodarcze będą obligowane do tego typu rozliczeń. W ramach negocjacji z podmiotami bankowymi drugi rachunek ma być prowadzony dla przedsiębiorców nieodpłatnie. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy sektor finansowy będzie odpowiednio przygotowany do zmian.

Większe przychody do budżetu bez informacji o podwyżkach

Nadal brak jest oficjalnych informacji o planowanych podwyżkach w zakresie VAT. Oznacza to, że organy administracji podatkowej liczą na zwiększenie wpływów budżetowych wyłącznie z uszczelnienia systemu podatkowego oraz zmniejszenia luki podatkowej. Ma to wynikać zarówno z wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego, jak i z mechanizmu Split Payment. W zakresie dokumentacji pomimo wprowadzenia nowości (JPK) na razie deklaracja VAT-7 obowiązuje i nie wiadomo czy i kiedy zostanie wycofana.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.