Naolejacze w instalacjach sprężonego powietrza
Zastosowanie instalacji sprężonego powietrza
Na początek wyjaśnijmy sobie, czym jest instalacja sprężonego powietrza. Otóż jest to rurociąg technologiczny przesyłowy, który służy do rozprowadzania sprężonego powietrza do punktów poboru. Należy pamiętać, aby zachować odpowiednią ilość medium i podawać we właściwym czasie i pod określonym ciśnieniem. Instalacje sprężonego powietrza, należące do instalacji pneumatycznych, wykonuje się przede wszystkim w warsztatach samochodowych, warsztatach wulkanizacji, serwisach ogumienia, stacjach diagnostycznych oraz mobilnych serwisach.Właściwości naolejacza
W instalacjach sprężonego powietrza można wyróżnić wiele podzespołów, wśród których znajdują się naolejacze, zapewniające prawidłowe ich funkcjonowanie poprzez smarowanie mgłą olejową. Mają duży wpływ na zmniejszenie tarcia, zabezpieczenie przed korozją, poprawę szczelności oraz żywotności układu, a także trwałości napędów pneumatycznych. Niedostateczne smarowanie może być bowiem przyczyną tarcia elementów w układach sprężonego powietrza, nadmiernej i przyspieszonej eksploatacji łopatek, uszczelnień oraz strat mocy. Aby zainstalować naolejacz, należy do jego gwintowanego przyłącza, znajdującego się na dnie, podłączyć wąż zasilający. Po wciśnięciu przycisku olej zasysany jest z głównego zbiornika, aby następnie napełnić pojemnik ze środkiem smarującym. Do prawidłowej pracy naolejacza niezbędny jest choćby minimalny przepływ powietrza.Jak działa naolejacz?
Zasada działania naolejaczy sprężonego powietrza jest związana ze zjawiskiem spadku ciśnienia w zwężce w odniesieniu do poziomu ciśnienia statycznego na otworze dolotowym i zbiorniczku z olejem – wyjaśnia doradca klienta ze sklepu DARKOMP, oferującego wyposażenie warsztatów samochodowych. W asortymencie znajdują się m.in. urządzenia pneumatyczne oraz elementy, służące do uzdatniania powietrza, w tym naolejacze. – Olej odciągany jest ze zbiornika za pomocą węża i wkraplany rurką do zwężki, co jest spowodowane występującą różnicą ciśnień. Intensywność dostarczania oleju można regulować dławikiem. Wkręt pełni natomiast rolę zaworu odcinającego. Krople oleju są dołączane przez sprężone powietrze do zbiornika – nie wpadają bezpośrednio do kanału przepływowego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana