Artykuł sponsorowany

Jak wybrać dobre ubranie robocze?

Jak wybrać dobre ubranie robocze?

Pracodawcy mają wiele obowiązków, a jednym z nich jest zapewnienie pracownikowi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Aby sprostać temu zadaniu, firmy wyposażają zatrudnionych w ubrania robocze. Czym należy się kierować przy wyborze tej odzieży?

Ubranie robocze – co mówią przepisy? 

Obowiązki pracodawców w zakresie BHP reguluje m.in. kodeks pracy. Nieodpłatne ubranie robocze przysługuje pracownikowi wówczas, gdy jego własna odzież mogłaby ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu podczas wykonywania powierzonych mu zadań. W rezultacie ubrania robocze są standardem w wielu firmach, a przykładami mogą być branża budowlana, klimatyzacji i wentylacji, gastronomiczna, ogrodnicza czy motoryzacyjna. Co istotne, odzież robocza musi spełniać wymagania określone w Polskich Normach.

Pojęcie „ubrania robocze” często jest błędnie zastępowane terminem „odzież ochronna”. Tymczasem są to dwa różne rodzaje odzieży stosowanej w zakładach pracy. Czym są ubrania robocze? To odzież, która spełnia jednocześnie dwie funkcje – chroni zdrowie pracownika oraz jego własne ubranie przed zabrudzeniem. Z kolei odzież ochronna przede wszystkim ma za zadanie zabezpieczyć pracownika przed występującymi w miejscu pracy zagrożeniami, np. uszkodzeniami mechanicznymi lub czynnikami biologicznymi.

Co składa się na odzież roboczą?

Odzież robocza to pojemna kategoria. Specyfika miejsca pracy może wymagać od pracodawcy zakupu różnych ubrań. Odzież robocza męska to m.in.:

  • Koszulki, T-shirty. To zarówno koszulki z krótkim, jak i długim rękawem, które sprawdzą się na stanowiskach, na których ryzyko zabrudzenia jest niewielkie. 
  • Polary, bluzy robocze. Używane są wówczas, gdy priorytetem jest ochrona pracownika przed chłodem.
  • Kurtki przeciwdeszczowe. Z tych ubrań roboczych korzystają głównie pracodawcy zatrudniający pracowników przy pracach na świeżym powietrzu.
  • Koszule. Producenci oferują m.in. koszule flanelowe (letnie, ciepłe), z których korzystać mogą m.in. pracownicy obsługujący maszyny.
  • Kamizelki i bezrękawniki. Do tej kategorii zaliczają się zarówno kamizelki narzędziowe, jak i odblaskowe kamizelki zwiększające bezpieczeństwo.
  • Spodnie robocze. Mogą to być spodnie robocze typu ogrodniczki lub standardowe spodnie robocze do pasa z pojemnymi kieszeniami (tzw. worki kieszeniowe).
  • Komplety robocze. Uwzględniając różne warunki pracy, firmy produkujące odzież roboczą oferują zarówno odblaskowe, jak i ocieplane komplety robocze.

Szeroki wybór odzieży roboczej wcale nie ułatwia wyboru. Decydując się na konkretne produkty, warto spojrzeć na nadruk na metce – to właśnie tam znajduje się informacja o właściwościach ubioru.

Jak prawidłowo wybrać ubranie robocze?

Ubranie robocze musi zapewniać pracownikowi komfort w czasie wykonywania przez niego obowiązków – nie może krępować jego ruchów czy powodować otarć. Z tego względu priorytetem jest prawidłowo dobrany rozmiar. Zamawiając odzież roboczą przez internet, warto posiłkować się tabelami wymiarów. Przykładowo przed złożeniem zamówienia na spodnie robocze zaprezentowane na tej stronie https://pol-paw.pl/spodnie-robocze-w-pas-do-pasa-c-89.html, wystarczy zajrzeć do przygotowanej przez sprzedawcę tabeli.

Odzież robocza musi być odporna na zabrudzenia i dostosowana do warunków panujących na danym stanowisku pracy. Dla przykładu ubrania spawalnicze muszą być trudnopalne i zapewniać ochronę przed gorącymi odpryskami. Z tego względu do produkcji tej odzieży wykorzystuje się tylko niektóre materiały. Najpopularniejsze z nich to m.in. bawełna, poliester, poliamid, elastan czy akryl. Właściwością wymienionych materiałów jest też łatwość w usuwaniu zabrudzeń.

Mimo że funkcja ochronna jest w przypadku ubrań roboczych najważniejsza, to dziś producenci przywiązują wagę również do estetyki – odzież robocza jest dostępna w różnych kolorach i fasonach. Dodatkowo istnieje możliwość jej spersonalizowania poprzez różne techniki znakowania, w tym nadruk czy haft. W rezultacie pracodawca może za pomocą ubrań roboczych promować swoje przedsiębiorstwo. Jest to szczególnie istotne, jeżeli pracownicy wykonują pracę bezpośrednio u klientów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.