Wieloletnie działanie bramy garażowej wymaga przeprowadzania regularnych przeglądów oraz odpowiednich zabiegów konserwacyjnych. Czynności, jakie trzeba wykonać, będą zależały od mechanizmów użytych do działania bramy. Każda, nawet najprostsza brama powinna być konserwowana, a im bardziej zaawansowany model posiadamy, tym więcej musimy poświęcać jej uwagi.

Czyszczenie płaszcza bramy i uszczelek

Podstawową czynnością, o której trzeba pamiętać, to regularne czyszczenie bramy. Najlepiej wykonywać to za pomocą szmatki lub miękkiej gąbki wraz z dodatkiem delikatnych środków myjących. W ten sposób zapobiegniemy zarysowaniu i zmatowieniu koloru. Po umyciu detergent należy spłukać letnią wodą, a następnie wysuszyć powierzchnię. Silne środki zewnętrzne, takie jak klimat morski czy zanieczyszczenia atmosferyczne, mogą uszkadzać powłokę lakierniczą. Wtedy można dodatkowo nanieść warstwę ochronną. Bramę najlepiej jest wyczyścić przed nadejściem pierwszych mrozów. W przypadku bram zbudowanych z paneli najbardziej narażone na zabrudzenia są miejsca, w których znajdują się uszczelki. Dlatego od strony zewnętrznej trzeba uszczelki czyścić mniej więcej raz na 3 miesiące specjalnym środkiem przeznaczonym do stali szlachetnej. Trzeba przy tym uważać, by płyn nie dostał się do płaszcza bramy. Zachowanie czystości w tych miejscach zapobiegnie ścieraniu się lakieru.

Dbanie o elementy mechaniczne

Konserwację elementów mechanicznych najlepiej jest dokonywać przed zimą. Najbardziej wrażliwe na zanieczyszczenie piaskiem i pyłami są sprężyny będące podstawą mechaniki w większości rodzajów bram. Będą one znajdować się w prowadnicach, przy nadprożu lub na końcu prowadnic. Ich oczyszczenie oraz nasmarowanie odpowiednim środkiem umożliwia lekkie otwieranie i zamykanie. W przypadku modeli rolowanych zamiast sprężyn jest wał napędowy. Niezależnie od tego, jaki mechanizm wprawia bramę w ruch, należy go regularnie smarować środkiem, który przeznaczył do tego producent. Należy go nałożyć także na prowadnicach, zawiasach oraz łożyskach rolek. Nie poleca się stosowania standardowych smarów. Specjalista pracujący w firmie Rapi w Warszawie dodaje:

Gdy preparat został nałożony, powinniśmy kilka razy zamknąć i otworzyć skrzydło, by dostał się on w każde miejsce. W przypadku, gdyby jego nadmiar zaczął się wylewać, należy usunąć go szmatką.

Instrukcja obsługi i pomoc serwisowa

Co pewien czas trzeba także oczyszczać prowadnice. Można to zrobić za pomocą szmatki lub poprzez wydmuchanie nieczystości sprężonym powietrzem. Raz w roku powinniśmy sprawdzić, jaki jest stan łożysk, zawiasów, rolek, linek i sprężyn. Należy także skontrolować działanie zabezpieczeń i fotokomórki oraz mechanizmu przeciążeniowego. Brama powinna poruszać się płynnie po prowadnicach przy niewielkim użyciu siły. Jeśli jednak skrzydło się blokuje lub zacina, a automatyka nie działa poprawnie, niezbędne jest wezwanie serwisanta. Jego pomoc może być potrzebna w przypadku wystąpienia różnego rodzaju awarii. Natomiast wszelkie podstawowe informacje dotyczące konserwacji znajdziemy w instrukcji obsługi. Przyswojenie zawartych w niej informacji to pierwsza czynność, jaką powinniśmy wykonać.