Zima to szczególnie trudny czas dla automatycznych napędów bram. Zalegający śnieg i lód, a także woda zamarzająca w szczelinach, mogą doprowadzić do pogorszenia działania systemu, a nawet jego całkowitego unieruchomienia. Dlatego o elementy bramy automatycznej należy szczególnie dbać. Przedstawiamy, w jaki sposób konserwować i użytkować bramy automatyczne podczas zimy.

Na bieżąco usuwaj śnieg i lód

Najważniejsze dla prawidłowego działania bramy automatycznej zimą, jest jej użytkowanie jako bramy – nie zaś jako pługa śnieżnego. Dlatego jeśli na drodze bramy znajduje się dużo śniegu, niezbędne jest jego usunięcie. Próba otwarcia bramy, kiedy blokuje ją zalegający śnieg, może spowodować uszkodzenie zawiasów, skrzydła, a także napędu. Jeżeli system napędowy wyposażony jest w blokady zabezpieczające (brama zatrzymuje się w przypadku wykrycia przeszkody), po prostu jej nie otworzymy. Gorzej, jeśli takich zabezpieczeń nie ma, a napęd zostanie poddany znacznie większym niż zwykle obciążeniom.

Dotyczy to nie tylko automatyki bram skrzydłowych, ale również przesuwnych. W przypadku bram przesuwnych niezbędne jest usuwanie śniegu i lodu z szyn, po których przesuwa się brama. Nawet jeśli zima jest bezśnieżna, ale mroźna, zamarznąć mogą np. opadnięte liście. Jest to istotne także przy bramach przesuwnych samonośnych – należy czyścić zarówno przestrzeń w pobliżu skrzydła bramy, jak i przeciwwagi, aby nic nie zakłócało jej pracy.

Odśnież fotokomórki oraz lampy ostrzegawcze

Podczas odśnieżania nie zapomnijmy o dodatkowych elementach bramy automatycznej. Fotokomórki, które zostaną przykryte spadającymi, mokrymi liśćmi lub śniegiem mogą nie działać prawidłowo – a tym samym nie wysłać sygnału umożliwiającego zatrzymanie się skrzydła bramy podczas napotkania przeszkody. Jeżeli brama wyposażona jest w światło ostrzegawcze, które informuje np. pieszych poza posesją o możliwości wyjazdu samochodu, ją również należy odśnieżyć. To zarówno dbałość o samą bramę (jeżeli nie zostanie wysłana informacja o przeszkodzie, brama może zostać uszkodzona), jak i o bezpieczeństwo osób znajdujących się w pobliżu.

Nasmaruj zawiasy i zamki

Nie tylko śnieg może utrudnić otwieranie bramu automatycznej zimą. Niebezpieczna jest również wilgoć, która bez problemu może przedostać się do trudno dostępnych miejsc, takich jak szczeliny w zawiasach lub zamki. Nawet jeśli posiadamy bramę otwieraną automatycznie za pomocą pilota, zwykle wyposażona jest ona również w systemy awaryjnego otwierania za pomocą klucza – w sytuacji, kiedy zabraknie prądu lub wyczerpie się moc w akumulatorach. Wilgoć, która przedostanie się do wnętrza zamka, a następnie zamarznie, uniemożliwi otwarcie bramy właśnie w takich sytuacjach. Dlatego dobrze jest zabezpieczyć je smarem w sprayu, który bez problemu dotrze do wszelkich zakamarków.

W przypadku bram uchylnych nasmarować należy również zawiasy podtrzymujące skrzydła bramy. Tutaj sprawdzi się wodoodporny i gęsty smar, który przetrwa nawet najcięższe warunki atmosferyczne.

Zadbaj nie tylko o bramę wjazdową, ale również garażową

Choć systemy automatyczne do bram garażowych znajdują się wewnątrz garażu, a tym samym są w znacznie mniejszym stopniu narażone na działanie warunków atmosferycznych, nie należy zapominać o ich przygotowaniu do zimy. Tu również dobrze sprawdzą się smary, najlepiej  przeznaczone do bram garażowych i zatwierdzone przez producenta. Zwykle nakłada się je na prowadnice, zawiasy, łożyska i rolki, uruchamia kilka cykli bramy, a następnie nadmiar wyciera miękką szmatką – dodaje specjalista z CEZAB Distribution, firmy będącej oficjalnym przedstawicielem MOTORLINE w Polsce, producenta napędów do automatyki wjazdowej i osłonowej.

Oczywiście również w przypadku bramy garażowej nie możemy zapominać o regularnym odśnieżaniu podjazdu. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko przymarznięcia bramy.

Nic na siłę

Pamiętajmy, że brama wjazdowa lub garażowa mogą odmówić posłuszeństwa, jeśli temperatura spadnie poniżej zakresu temperatur, w których może pracować napęd. Zwykle napędy są dostosowane do pracy nawet w skrajnie niskich temperaturach, jednak zawsze może zdarzyć się sytuacja, że zima nas zaskoczy. Brama może również przymarznąć, a jej próba otwierania na siłę może skończyć się uszkodzeniem. Dlatego pamiętajmy, aby zawsze upewnić się, jaka jest przyczyna unieruchomienia bramy. Jeśli posłuszeństwa odmówią elementy elektroniczne, otwórzmy bramę ręcznie. Być może odpowiedzialny za brak reakcji jest pilot – bateria ulega znacznie szybszemu zużyciu w bardzo niskich temperaturach. Odnalezienie źródła problemu to mniejsze ryzyko uszkodzeń, związane z próbą otwierania bramy na siłę.