Artykuł sponsorowany

Instalacja fotowoltaiczna w gospodarstwie domowym. Kiedy to się opłaca?

Instalacja fotowoltaiczna w gospodarstwie domowym. Kiedy to się opłaca?

Jednym z głównych argumentów przemawiających za wyborem instalacji fotowoltaicznych jest opłacalność inwestycji. Z uwagi na fakt, że taka instalacja nie jest tania, konieczne jest wzięcie pod uwagę wielu aspektów. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów funkcjonowania takiego systemu jest jego włączenie do ogólnej sieci elektroenergetycznej. W ten sposób, jako producenci energii ze źródeł odnawialnych, stajemy się prosumentem energii elektrycznej.

Oszczędności

Po to, aby montaż instalacji fotowoltaicznej był opłacalny, konieczne jest ustalenie wielkości rocznego zapotrzebowania na prąd w gospodarstwie domowym lub obiekcie przemysłowym. Celem określenia realnego zapotrzebowania warto skorzystać z pomocy specjalistów.

My poprosiliśmy o wytłumaczenie tego procesu pracownika firmy Green House Systems. Usłyszeliśmy, że w naszych wyliczeniach najczęściej przyjmujemy przeciętne zużycie energii elektrycznej w ciągu roku w gospodarstwie domowym waha się w przedziale od 3000 kWh do 10000 kWh. Opłacalność instalacji fotowoltaicznych jest realna wtedy, kiedy jako prosument możemy zapewnić sobie maksymalną autokonsumpcję (czyli prąd generowany z instalacji fotowoltaicznej, jest bezpośrednio wykorzystywany w domu, a nadwyżki są eksportowane do sieci.

Wyżej wymieniony szablon obliczeniowy pozwala nam wywnioskować, że miesięczne koszty energii elektrycznej, przy przyjęciu średniej stawki za 1 kWH, oraz zużyciu na poziomie 6500kWh rocznie, wynosi około 400 zł. Możliwość uzyskania co miesiąc oszczędności jest kuszącą perspektywą dla wielu właścicieli domków. Sprawia to również, że po około 5 latach nakłady inwestycyjne powinny zwrócić się w całości. Natomiast przy wykorzystaniu ulgi termomodernizacyjnej i dotacji, zwrot nastąpi znacznie szybciej.

Kiedy nie opłaca się inwestować w fotowoltaikę?

Skoro już wiemy, jaki jest parametr wyjściowy do określenia poziomu opłacalności budowy instalacji fotowoltaicznej, to czy są jakieś sytuacje kiedy jej wykonanie się nie opłaca? Bazując na wyżej przytoczonym przykładzie i zestawiając go z realnymi kosztami ceny za 1 kWh prądu, okazuje się, że jeżeli w naszym gospodarstwie domowym rachunki za prąd nie przekraczają kwoty 100 zł w skali miesiąca, to nie ma sensu instalowanie fotowotaiki. W dodatku konieczne jest również przeprowadzenie rzetelnych badań, które umożliwią wykorzystanie pełnego potencjału pozyskiwania przez panele energii ze Słońca. Mało kto zdaje sobie bowiem sprawę, że 3% zacienienia może spowodować spadek wydajności instalacji o nawet 20%. Dlatego każdorazowy wybór miejsca na montaż paneli musi być dobrze przemyślany, a projektant musi bazować na realnych danych po to, aby właściwie zaplanować kąt nachylenia paneli etc.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.