Artykuł sponsorowany

Sytuacja na rynku budowlanym

Sytuacja na rynku budowlanym

Branża budowlana przeżywa różne problemy. W związku ze wzrostem cen materiałów budowlanych oraz surowców pogorszyła się sytuacja finansowa wielu firm budowlanych. Jednak warunki zmieniają się bardzo dynamicznie, przez co zmienia się także próg opłacalności przedsiębiorców.

Dynamiczne zmiany na rynku budowlanym

Sytuacja na polskim rynku budowlanym zmienia się niezwykle dynamicznie. Od czasu wybuchu wojny na Ukrainie kondycja wielu przedsiębiorców znacząca się pogorszyła. Odczuło to w szczególności województwo zachodniopomorskie. Aktualnie firmy budowlane muszą mierzyć się z ogromnym wyzwaniem jakim jest nagły odpływ pracowników z Ukrainy oraz bezprecedensowy wzrost kosztów budowy. Wynikają one między innymi z rekordowych cen paliw, materiałów oraz energii. Jednak konkretna sytuacja finansowa poszczególnych firm jest uzależniona od wielkości spółki, stanu realizacji kontraktów, segmentu działalności oraz momentu pozyskiwania kontraktów w dwóch ubiegłych latach. Jednak w najgorszej sytuacji pozostają firmy wykonawcze, które zostały zaangażowane w realizację kontraktów długoterminowych dotyczących segmentu publicznego. Funkcjonują tam nieefektywne mechanizmy dotyczące waloryzacji wynagradzania wykonawców. Dodatkowo również firmy budowlane wykonujące krótsze kontrakty na infrastrukturę samorządową nie uzyskują waloryzacji. Dlatego w związku z ogromną niepewnością co do poziomu cen w przyszłości coraz częściej firmy rezygnują z podpisywania nowych kontraktów, zwłaszcza z sektorem publicznym. Jednak istnieją przesłanki ku temu, że w najbliższym czasie materiały budowlane nie będą drożeć w tak dynamicznym tempie, jak miało to miejsce dotychczas.

Ekstremalne zmiany na rynku budowlanym

W województwie warmińsko-mazurskim stan nie wzrasta liczba nowych firm budowlanych. Mimo tego, że budownictwo powoli przygotowuje się na spowolnienie inwestycyjne. Ma ono doprowadzić do spadku popytu na poszczególne materiały budowlane. Aktualnie widać już te tendencje, ze względu na bardzo wysokie koszty wykonawstwa oraz nieustannie rosnące stopy procentowe dużo projektów zarówno w segmencie prywatnym jak i publicznym nie jest uruchamianych. Dotyczy to między innymi inwestycji mieszkaniowych, magazynowych, a także biurowych. Natomiast segment publiczny realizuje inwestycje na dużo mniejszych obrotach. Oczekuje on także na napływ środków finansowych z krajowego Planu Odbudowy. Natomiast branża budowlana spodziewa się przyspieszenia inwestycji infrastrukturalnych na kolei, drogach oraz w energetyce dopiero w przyszłym roku.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.