Artykuł sponsorowany

Pellet czy ekogroszek. Jaki materiał grzewczy wybrać?

Pellet czy ekogroszek. Jaki materiał grzewczy wybrać?

Sezon grzewczy ruszył i już pojawił się pierwszy smog. Nowoczesne kotły grzewcze i dobrej jakości paliwa to najprostszy sposób na poprawę jakości powietrza, którym wszyscy oddychamy. Co lepiej zastąpi węgiel, drewno i miał węglowy – pellet czy ekogroszek? Dowiedz się, który z nich jest bardziej efektywny, wygodniejszy w użytkowaniu i bardziej przyjazny środowisku.

Pellet i ekogroszek – skład

Ekogroszek i pellet różnią się surowcem, z którego powstają. Ekogroszek produkowany jest z węgla kamiennego lub brunatnego, a pellet to biomasa powstająca z trocin, które są odpadem ubocznym produkcji różnych produktów wykonywanych z drewna. Oba mają jednak podobną granulację od 5 do 25 mm i w składzie zawierają m.in. siarkę, wodę oraz substancje niepalące. Warto zwrócić uwagę, aby decydując się na ekogroszek, wybrać taki o niskiej zawartości siarki (nie więcej niż 1%), co jest bardziej ekologiczne oraz wody (nie więcej niż 12%), co minimalizuje ryzyko korozji kotła na ekogroszek. Z kolei decydując się na pellet, warto także zwrócić uwagę na niską zawartość wody (mniej niż 10%), gdyż wtedy nie wystąpi ryzyko rozkładu biologicznego oraz niską ilość pyłu (nie więcej niż 8% - wagowo), co zminimalizuje ryzyko problemów z instalacją. 

Pellet i ekogroszek – porównanie zalet i wad obu paliw

Porównując pellet i ekogroszek należy zwrócić uwagę na efektywność i koszt użytkowania. I tak w przypadku wyboru dobrej jakości ekogroszku (powyżej 28 MJ) i pelletu (17-20 MJ), drugiego paliwa będzie trzeba spalić 20% więcej, aby uzyskać ten sam efekt. Należy jednak podkreślić, że obecnie na rynku najczęściej spotyka się ekogroszek od 22 do 26 MJ, co sprawia, że chociaż pellet ma niższą wartość opałową, to spala się go tyle samo, by uzyskać ten sam efekt. Przemawia to na korzyść pelletu, gdyż decydując się na niego, otrzymuje się mniejsze straty niż podczas spalania ekogroszku, gdzie nawet 20% to popiół. Koszty użytkowania w przypadku obu paliw są podobne. Decydując się na konkretny rodzaj paliwa, warto zwrócić uwagę na czas rozpalania, jak i dogaszania, gdyż w przypadku ekogroszku jest on praktycznie dwa razy dłuższy, niż korzystając z pelletu. Istotna jest także ilość otrzymanego po spaleniu popiołu, którego otrzymuje się mniej, korzystając z pelletu niż z ekogroszku. Wybierając paliwo z węgla, należy liczyć się z tym, że zależnie od jego jakości może być go od 5 do 20%. Ważny jest także rodzaj popiołu, gdyż z pelletu klasy A1 jest delikatny i bez żadnych dodatków – im wyższa klasa, tym jest bardziej zbity i częściej zawiera większe elementy np. korę, piasek. Zaletą popiołu z pelletu jest także to, że można go wykorzystać jako nawóz, z kolei popiół z ekogroszku trzeba utylizować (jest toksyczny). Nie można także zapominać, że pellet pozwala na utrzymanie większej czystości w kotłowni niż ekogroszek. Dzieje się tak dlatego, że paliwo z węgla mocno pyli i pozostawia trudny do usunięcia nalot. Pellet jest także bardziej przyjazny środowisku oraz wygodniejszy w użytkowaniu niż ekogroszek.

Kotły na pellet i ekogroszek

Zarówno pellet, jak i ekogroszek zapewniają możliwość przejścia na ekologiczne ogrzewanie. Wybór rodzaju paliwa uzależniony jest przede wszystkim od wyboru kotła grzewczego, który stanie się podstawą systemu grzewczego.

Obydwa materiały grzewcze wymagają zakupu kotła grzewczego z podajnikiem, który pozwala znacząco ograniczyć wizyty w kotłowni. Można zdecydować się np. na zakup w pełni zautomatyzowanego pieca, który idealnie nadaje się dla osób np. starszych lub przebywających dłuższy czas poza domem – wyjaśnia ekspert z firmy KAWAH z Kielc.

Nowoczesne, ekologiczne kotły grzewcze nie są przystosowane do spalania tradycyjnych paliw stałych i uniemożliwiają spalanie produkowanych w gospodarstwach domowych odpadów np. plastikowych butelek. Tym samym bez względu na to, czy wybiera się ekogroszek, czy pellet ogranicza się emisję zanieczyszczeń do atmosfery.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.