Oleje silnikowe do samochodów osobowych i ciężarowych - czym się różnią?
Przede wszystkim skład
Podstawową różnicą między olejami do silników w samochodach osobowych a płynami stosowanymi w ciężarówkach jest ich odmienny skład. Oba typy płynów co prawda zawierają te same składniki, jednak ich ilość oraz rola jaką pełnią są różne.Najlepszym przykładem są przeciwutleniacze – mówi przedstawiciel firmy Buwar – które w olejach do samochodów osobowych mają zwiększać odporność silnika na krótkotrwałe przeciążenia cieplne. Z kolei przeciwutleniacze obecne olejach do samochodów ciężarowych mają za zadanie zapewnienie silnikowi wytrzymałość między jedną a drugą wymianą oleju – należy pamiętać, że w przypadku takich maszyn interwały między wymianą oleju są większe, niż w samochodach osobowych.Drugą istotną różnicą jest zawartość tzw. dyspersantów. Ich zadanie jest rozpuszczanie sadzy powstającej w wyniku spalania paliwa – dzięki temu nie może ona osadzać się na elementach silnika w większych skupiskach. Przy wymianie oleju sadza również jest usuwana. W olejach do samochodów osobowych ilość dyspersantów jest mniejsza, niż w olejach do pojazdów ciężarowych. Wynika to z większego spalania paliwa oraz poboru oleju w ciężarówkach.
Funkcje oleju
Z różnic w składzie olejów stosowanych w samochodach osobowych i ciężarowych wynikają różnice w ich zastosowaniach. W przypadku tych pierwszych stawia się przede wszystkim na poprawianie osiągów – olej ma służyć silnikowi do maksymalizacji osiąganych prędkości i przyspieszenia. W przypadku silników pojazdów ciężarowych najistotniejsze jest to, że jednostki te pracują przy bardzo dużych obciążeniach i na długich dystansach – dlatego też olej do takiego silnika ma mu zapewnić przede wszystkim należytą ochronę i wytrzymałość.Oleje nisko- i wysokopopiołowe
Kolejną różnicą między omawianymi olejami jest ich podział na nisko- i wysokopopiołowe. Co to oznacza? W olejach silnikowych zawarte są detergenty, których zadaniem jest zapewnienie odpowiedniego odczynu zasadowego. W reakcji spalania substancje te zamieniają się w popiół. W olejach do samochodów osobowych z filtrami cząstek stałych zawartość detergentów jest niższa, niż w olejach do samochodów ciężarowych. Nie powinno stosować się tych olejów zamiennie. Olej wysokopopiołowy doprowadza do zapchania filtra w samochodzie osobowym, zaś niskopopiołowy może przyczynić się do szybszego zużycie tulei cylindrów i korozji pierścieni tłokowych w silniku ciężarowym.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana