Najczęstsze awarie akumulatorów
Niedoładowanie i głębokie rozładowanie akumulatora
Poruszanie się w korkach i pokonywanie krótkich dystansów może doprowadzić do tego, że akumulator będzie w stanie ciągłego niedoładowania. Wtedy też spada poziom jego pojemności i dochodzi do obniżenia wartości prądu rozruchowego. Wystarczy niewielki mróz, by odpalenie samochodu było utrudnione. Także pozostawienie akumulatora przez dłuższy czas w stanie głębokiego rozładowania może spowodować jego nieodwracalne uszkodzenia poprzez zasiarczenie ogniw. Zdarza się to podczas długiego postoju pojazdu lub nieprawidłowego przechowywania baterii. W przypadku zostawienia akumulatora na mrozie, elektrolit może zamarznąć i rozerwać plastikową obudowę. Wtedy nie da się go już odratować. Dlatego tak ważne jest jego regularne sprawdzanie.Opad masy czynnej
Jeśli elektrolit w akumulatorze zmienił kolor na brązowy lub szary, przyczyną może być opad masy czynnej. Dzieje się tak przez jego przedwczesne zużycie lub nieprawidłową eksploatację. Specjalista z hurtowni akumulatorów Bat Profi tłumaczy:Najczęstszymi powodami są nieprawidłowo dobrany akumulator do pojazdu, uszkodzony rozrusznik albo niesprawny silnik, który ciężko się odpala. Ostatecznie kończy się to przeładowaniem lub przeciążeniem akumulatora.Kolor brązowy będzie oznaczał spływ masy czynnej z płyt dodatnich, natomiast kolor szary to spływ masy z płyt ujemnych.
Inne przyczyny awarii
Gdy akumulator jest luźno osadzony, naraża się go na wibracje i wstrząsy, co może skończyć się pęknięciem jednego z wewnętrznych ogniw. Ważne jest również właściwe przechowywanie. Jeśli akumulator przez dłuższy czas będzie stał w pozycji niewypoziomowanej, dojdzie do wycieku elektrolitu. Przyczyną awarii może również być stan akumulatora. Wilgotne błoto prowadzi do zwarć, które wpływają na jego szybsze rozładowywanie się. Problemy z akumulatorem często zaczynają się przez usterki pojazdu. Zazwyczaj jest to uszkodzony alternator albo regulator napięcia, zwarcie w układzie elektrycznym, obluzowanie lub uszkodzenie końcówek kabli podłączonych do akumulatora czy też usterki układu rozruchowego silnika.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana