Artykuł sponsorowany

Charakterystyka domu pasywnego

Charakterystyka domu pasywnego

Wybudowanie domu to dla wielu z nas ogromne, często największe przedsięwzięcie finansowe w życiu. Z tego powodu oglądamy z obydwu stron każdą złotówkę, którą na to przeznaczymy. Warto jednak pomyśleć o wybudowaniu domu nie jako o jednorazowym wydatku, a jak o inwestycji, która przyniesie nam w przyszłości zyski w postaci o wiele mniejszych wydatków na jego eksploatację. Sprawdzonym sposobem na taką inwestycję jest postawienie tzw. domu pasywnego.

Czas to pieniądz

Idea domu pasywnego polega na maksymalnie efektywnym wykorzystaniu środków już istniejących, które można wykorzystać do ogrzania domu. Określenie „pasywny” odnosi się więc do sposobu działania systemu grzewczego. O ile standardowy dom ma aktywną instalację grzewczą, to dom pasywny nie wytwarza ciepła, tylko je przyjmuje z zewnątrz. Ciepło potrzebne do ogrzania domu bierze się wtedy z różnych źródeł: może to być na przykład dogrzewanie powietrza wentylacyjnego (które przecież i tak krąży po całym domu), promieniowanie słoneczne, z urządzeń elektrycznych stojących w domu.

Można by to porównać do przysłowia czas to pieniądz, które mówi, że skoro czas i tak upływa, to lepiej wykorzystać go tak, by na nim zarobić. Podobnie tutaj: skoro wokół domu i w nim samym jest sporo źródeł ciepła, za które nie trzeba płacić, to je wykorzystajmy.

Oszczędności

Zwrotem naszej inwestycji będą koszty ogrzewania domu, ponieważ prawidłowo wybudowany dom pasywny potrzebuje ośmiokrotnie mniej energii na ten cel: jedynie 15 kWh/m2/rok zamiast 120 kWh/m2/rok w standardowym budownictwie. Budownictwo pasywne stosuje określone zasady, aby to osiągnąć: ograniczenie strat ciepła, nieprzepuszczalna dla powietrza powłoka domu, bardziej szczelne ramy okienne i drzwiowe, rekuperacja, wyeliminowanie mostków termicznych i inne. Skuteczne ich zastosowanie wymaga wiedzy i staranności, których próżno szukać u „zwykłych” budowlańców; lepiej zgłosić się do firm wyspecjalizowanych w budownictwie pasywnym, aby mieć pewność, że dom zostanie wybudowany efektywnie i starannie. Jednak poza zyskiem pieniężnym z mniejszych rachunków mamy też zysk np. w postaci czystego, filtrowanego powietrza – dzięki wspomnianej rekuperacji.

Budowa kosztuje więcej, ale nam się zwróci

Jak nietrudno się domyślić, zastosowanie nowoczesnych i bardzo precyzyjnych rozwiązań kosztuje więcej, niż rozwiązania standardowe. W polskich warunkach jest to koszt wyższy o 10-20%. Jednak i tu sprawdza się znane powiedzenie: aby wyciągnąć, należy najpierw włożyć. W przypadku domów pasywnych zainwestowane pieniądze zwrócą się nam szybko i pewnie, a z takiej inwestycji wyciągniemy o wiele więcej, niż w nią włożyliśmy. Dokładną specyfikację przykładowego domu pasywnego znajdziemy na przykład w opisie siedziby firmy Gresan.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.