Artykuł sponsorowany

Łączenie kolorów we wnętrzu

Łączenie kolorów we wnętrzu

Kolory ścian zazwyczaj dobieramy zgodnie z naszymi upodobaniami, jednak odpowiednie zestawianie barw wymaga pewnej wiedzy. Uwzględnienie kilku zasad łączenia kolorów pozwoli nam uniknąć niespodzianek i błędów. Zobacz, jak prawidłowo powinno wyglądać łączenie kolorów we wnętrzach.

Łączenie kolorów – praktyczne zasady

Aby osiągnąć harmonijny efekt końcowy, przy wyborze kolorów dobrze kierować się kołem barw. Za jego pomocą można dobrać kolory, które ze sobą współgrają (barwy harmonizujące), i stworzyć udane połączenie barw zgodnie z harmonią kolorystyczną.

Biel, szarość i czerń – tak jak w tęczy – w kole nie występują, choć oczywiście są często stosowane przez projektantów wnętrz. Są dopełnieniem każdej z barw w kole i świetnie łączą się ze sobą. Rozpowszechnionym trendem w urządzaniu wnętrz jest łączenie kolorów ciepłych i chłodnych. Uznaje się, że barwy niebędące odcieniami fioletu, zieleni i błękitu są ciepłe. Można rozróżnić także barwy cieplejsze lub chłodniejsze, w tym przypadku przykładem może być zieleń: szmaragdowa jest jako chłodna, a oliwkowa określana jako ciepła.

Łączenie kolorów o różnych temperaturach jest trudne. Czasem połączenie takie jest niezwykle atrakcyjne, tak jak modne obecnie zestawianie amarantu z czerwienią, ale bywa też zgubne dla przestrzeni, jak na przykład połączenie dwóch odcieni jednego koloru różniących się temperaturą, takich jak wspomnianego wcześniej szmaragdu z kolorem oliwkowym czy beżu ciepłego z chłodnym.

Kolory nabierają odcieni w zależności o tego, w jakim znajdują się towarzystwie – jasne barwy przybierają często odcienie sąsiedniego koloru. Barwy monochromatyczne neutralizują się wzajemnie, a kontrastowe wzmacniają, na przykład czerwień w pobliżu koloru pomarańczowego wyda się przytłumiona, natomiast w sąsiedztwie turkusu lub jasnego błękitu będzie wyglądała na intensywniejszą. Zieleń zestawiona z kolorem niebieskim nabiera żółtawego, ciepłego odcienia, a w towarzystwie zimnego żółtego – niebieskawego.

Autor: Paulina Gawrońska / MURATOR

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.