Podstawowe błędy w eksploatacji akumulatora
Właściwa eksploatacja akumulatora przyczynia się do przedłużenia jego żywotności oraz działania bez zarzutu. Niewielu kierowców zastanawia się, czy ich codzienne korzystanie z pojazdu nie przyczynia się do powstania awarii akumulatora. Jakie błędy użytkowania wpływają na pogorszenie pracy akumulatora? Co sprawia, że akumulator psuje się i uniemożliwia bezawaryjną jazdę?
Brak kontroli i niewłaściwe mocowanie akumulatora
Eksploatacja akumulatora powinna być związana przede wszystkim z regularną kontrolą jego stanu. Do najważniejszych parametrów akumulatora należy napięcie ładowania. Jeśli instalacja ma 24 V, to powinno wynosić 28-28,8 V, dla instalacji 12 V - 14-14,4 V, a dla instalacji 6 V napięcie powinno wynosić 7-7,2 V. Jeśli po sprawdzeniu, napięcie jest nieodpowiednie przekładać się to może na gorsze działanie pojazdu, a ostatecznie awarię uniemożliwiającą ruszenie samochodu. Oprócz tego, kontrola akumulatora powinna również zakładać sprawdzenie gęstości elektrolitu, która powinna wynosić 1,28 c/cm 3. Jeśli w pojeździe zamontowany jest akumulator bezobsługowy, to nie trzeba używać testerów lub specjalistycznych przyrządów, a jedynie skorzystać z wizjera kontrolnego. Poziom elektrolitu powinien znajdować się między kreskami „min.” i „max.”.– Ponadto, do podstawowych błędów w eksploatacji akumulatora zalicza się również nieprawidłowe zamontowanie go (m.in. poruszanie się akumulatora podczas jazdy, niestarannie przykręcone klemy) oraz zaniedbanie instalacji elektrycznej (np. zabrudzenie bolców akumulatora, zły stan zacisków) – podkreśla specjalista z firmy Bat Profi z Będzina.
Właściwa eksploatacja akumulatora a stan naładowania
Należy podkreślić, że awaria akumulatora może być spowodowana jego nieodpowiednim naładowaniem. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy temperatura otoczenia jest bardzo wysoka (latem), jak i niska (zima) bądź gdy samochód jest rzadko używany. Należy podkreślić, że niskie i wysokie temperatury mogą wpływać na obniżenie poziomu elektrolitu, a także wywoływać korozję dodatnich płyt. Należy zdawać sobie sprawę, że również w sytuacji, w której nie korzysta się z pojazdu akumulator cały czas pobiera prąd. Czerpie go np. na autoalarm, sterowniki, radio itp. Dlatego też bardzo często w takich sytuacjach, akumulator może wyładować się, a samochód może nie odpalić.Zasiarczenie akumulatora - duże ryzyko awarii
Błędy w eksploatacji akumulatora wiążą się z jego krótszą żywotnością i tym samym przyspieszonym zużyciem. Do zasiarczenia akumulatora może dojść z różnych przyczyn – jedną z nich jest np. pozostawienie na długo włączonych świateł na parkingu i wyjście z samochodu. Na płytach akumulatora zaczną osadzać się kryształy siarczanu ołowiu, co w konsekwencji może zmusić właściciela pojazdu nawet do wymiany na nowy. Tylko w niektórych przypadkach możliwe jest odsiarczenie akumulatora. Warto podkreślić, że standardowy akumulator będzie służył od 3 do 5 lat i po tym czasie, bez względu na jego stan zaleca się jego wymianę.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana