Awarie manualnych skrzyń biegów w samochodach ciężarowych to problem znany mechanikom i użytkownikom tych pojazdów. Do typowych objawów uszkodzeń przekładni mechanicznych należy zgrzytanie przy zmianie przełożeń, wypadanie biegów i hałaśliwość w trakcie jazdy. Przyczyny tego stanu rzeczy mogą być różne. Większość wiąże się ze zużyciem przekładni, o co w TIR-ach – podlegających wysokim obciążeniom i zaliczających duże przebiegi – wcale nietrudno. Jeżeli problemy ze skrzynią pojawiają się już po kilkudziesięciu tysiącach przejechanych kilometrów, problem może mieć inne podłoża – może wynikać ze stylu jazdy, wady fabrycznej czy słabości konstrukcyjnej podzespołu. Niezależnie od przyczyny awarii, stajemy przed dylematem. Co zrobić z niezdatną do użytku skrzynią biegów – wymienić czy naprawić? Wiele zależy od konkretnego przypadku.

Naprawa skrzyni biegów. Co warto wiedzieć?

Większość usterek manualnych skrzyń biegów, o ile zostały wykryte odpowiednio wcześnie, można sprawnie usunąć. Jest tak chociażby w przypadku zużycia łożysk, przejawiającego się szumem oraz buczeniem. To samo tyczy się zużycia synchronizatorów przekładni, które można rozpoznać po charakterystycznych zgrzytach przy zmianie przełożeń przy coraz niższych prędkościach. Stosunkowo rzadko dochodzi natomiast do zużycia kół zębatych, choć i tę usterkę da się namierzyć (przejawia się ona szeregiem objawów – od hałasów po wypadanie biegów). Naprawa mechanicznych skrzyń biegów, poprzez wymianę ich elementów, z reguły nie stanowi problemu. Jest mało kosztowna i łatwa w realizacji (to tzw. warsztatowy standard). Sytuacja komplikuje się w przypadku, kiedy usterka nie zostanie zdiagnozowana o czasie. Jeżeli wskutek występujących w mechanizmie luzów doszło do trwałego uszkodzenia obudowy skrzyni (np. poprzez wyrobienie gniazda zużytego łożyska), zazwyczaj naprawa nie ma już sensu. Wówczas zaleca się wymianę przekładni na nową.

Wymiana skrzyń biegów w ciężarówkach

Wymiana skrzyni biegów w pojeździe ciężarowym wymaga ostrożności i rozeznania w asortymencie podzespołów. Problemów związanych z mechanicznymi skrzyniami biegów, polegających na wystąpieniu typowych usterek technicznych, z reguły nie usuwa się poprzez wymianę przekładni na inną używaną. Ryzyko, że w nowe-używanej skrzyni niebawem wystąpi podobna usterka jest dość wysokie. Nie oznacza to jednak, że używanych części należy unikać jak ognia. Wręcz przeciwnie. Bardzo ciekawą propozycję stanowią używane skrzynie biegów pochodzące od renomowanych producentów, z autoryzowanych serwisów wybranych marek. Tego typu podzespoły są sprawdzane pod kątem użytkowym i podlegają gwarancjom serwisowym. Przykład stanowią oryginalne części zamienne Renault i Volvo, dostępne w ofercie Centrum Części Używanych Nijhof-Wassink w Kutnie. To wysokiej klasy podzespoły, których serwisem i montażem zajmują się certyfikowani specjaliści. Inwestując w takie części, możemy być pewni ich jakości i wiarygodności źródła z którego pochodzą. Kupno oryginalnej przekładni w sprawdzonym miejscu stanowi cenną alternatywę dla naprawy. Często to jedyne logiczne wyjście. Warto o tym pamiętać przed podjęciem decyzji o wymianie.

Niesprawna skrzynia biegów w samochodzie ciężarowym. Wymiana czy naprawa?
5 (100%) 1 vote