Zamontowanie w samochodach turbosprężarki to jeden z najlepszych sposobów, by znacząco podnieść moc oraz moment obrotowy silnika. Z tego powodu turbosprężarki są spotykane w zasadzie we wszystkich dieslach oraz prawie połowie silników benzynowych. Jak każde urządzenie mechaniczne, również turbosprężarki są podatne na różnego rodzaju uszkodzenia. Najczęstszą ich przyczyną jest niewłaściwie użytkowanie oraz konserwacja.

Przyczyny awarii turbosprężarki

To, jak długo turbosprężarka zachowa swoją sprawność w dużej mierze uzależnione jest od tego, w jaki sposób z niej korzystamy. Podstawowy błąd, który popełnia wielu kierowców, to wprowadzanie silnika na wysokie obrotowy od razu po jego uruchomieniu.

Należy pamiętać, że turbosprężarka pracuje z prędkością nawet 250 tysięcy obrotów na minutę, co prowadzi do wytworzenia temperatury w jej wnętrzu sięgającą nawet 200 stopni Celsjusza – mówi przedstawiciel firmy STS TurboW celu zminimalizowania skutków tarcia powstającego w takich warunkach do turbosprężarki pod wysokim ciśnieniem dostarczany jest olej, którego zadaniem jest smarowanie elementów oraz chłodzenie ich. Jeśli jednak wprowadzimy silnik na zbyt wysokie obroty zaraz po jego uruchomieniu, olej nie zdąży się rozgrzać i rozprowadzić po elementach turbosprężarki. Urządzenie będzie pracować na zaniżonych parametrach smarowania co znacznie skróci jego żywotność.

Podobny problem powstaje, kiedy po zatrzymaniu samochodu zbyt wcześnie wyłączymy silnik, co skutkuje odcięciem dopływu oleju do wciąż rozgrzanej, obracającej się turbiny. W takich sytuacjach dodatkowo mamy do czynienia ze zwęglaniem oleju, który zapycha kanaliki olejowe oraz osadza się cienką warstwą na czopie ośki oraz łożyskach.

Awarie turbosprężarek, czyli co może pójść nie tak?

Brak smarowania lub zbyt niskie ciśnienie oleju przyczynia się do wzrostu tarcia między osią wirnika a łożyskiem, a tym samym ich nadmiernego nagrzewania się. Skutkiem tego może być wycieranie się łożyska ślizgowego (panewki) a w sytuacjach ekstremalnych wręcz sklejenie się tych dwóch elementów i pęknięcie ośki. Drugą bardzo częstą przyczyną awarii turbosprężarek jest przedostanie się ciała obcego na jeden z wirników (koło turbiny lub koło kompresji). Zawsze skutkuje to rozważeniem się układu wirującego. Jeśli urządzenie ulegnie uszkodzeniu i nadal będzie pracować, jego łożyska będą zużywać się w przyśpieszonym tempie. Dodatkowo w turbosprężarkach o zmiennego geometrii może dojść do awarii mechanizmu sterowania łopatkami, jeśli ciało obce niesione ze spalinami uszkodzi go mechanicznie lub kiedy np. oderwane koło turbiny dokona większych zniszczeń.

Uszkodzona turbosprężarka – regenerować czy wymienić?

Uszkodzona turbosprężarka nie zawsze musi zostać wymieniona na nową, najczęściej możliwe jest jej zregenerowanie, czyli przywrócenie pierwotnego stanu i właściwości. O tym, czy turbosprężarka może zostać zakwalifikowana do regeneracji decyduje stopień jej uszkodzenia – bardzo rzadko turbosprężarka nie kwalifikuje się do naprawy. Regeneracja turbosprężarki jest jednak zazwyczaj zalecanym rozwiązaniem i z całą pewnością opłacalnym.

Najczęstsze awarie turbosprężarek samochodowych
5 (100%) 1 vote[s]