Spór o to, który produkt jest zdrowszy – masło czy margaryna, trwa od lat. Według niektórych badań należy ograniczyć masło w diecie, ponieważ zawiera cholesterol, a ten z kolei, spożywany w nadmiarze, może prowadzić do miażdżycy i chorób serca. Zdrowsza jest zatem margaryna? Inne badania sugerują, że lepiej jeść masło niż margarynę, ponieważ wtedy ryzyko rozwoju chorób serca jest mniejsze o połowę. Postanowiliśmy sprawdzić, jakie mity krążą na temat masła i podzielić się nimi z naszymi czytelnikami.

Czy masło jest bezwartościowe i chorobotwórcze?

Często można usłyszeć stwierdzenie, że masło zawiera szkodliwe tłuszcze. Są to głównie kwasy tłuszczowe nasycone, których wysokie spożycie może być szkodliwe dla układu krążenia. Patrząc jednak na większość badań naukowych, można zauważyć, że tłuszcze nasycone nie są niezależnym czynnikiem ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Oprócz tłuszczów nasyconych w maśle znajdują się także kwasy jednonienasycone, kwasy o średniej długości łańcucha, sprzężony kwas linolowy (CLA) oraz kwas masłowy.

Ten fakt obala inny mit, według którego produkowane obecnie masło jest bezwartościowe. Oczywiście, masło dostępne w wyniku produkcji na skalę przemysłową różni się od tego, otrzymanego z tradycyjnego gospodarstwa, jednakże nadal zawiera, oprócz wymienionych wyżej kwasów, chociażby witaminy A i D.

Cholesterol to słowo, które dla wielu osób ma negatywne znaczenie. W dodatku, w maśle jest go podobno zbyt dużo. Otóż 100 g zawiera około 250 mg cholesterolu, a dzienna dawka nie powinna przekraczać 300 mg. Oczywiście nikt przy zdrowych zmysłach nie zjada aż 100 g masła na co dzień – do posmarowania jednej kromki pieczywa wystarczy najwyżej 10 g. Najnowsze badania wskazują ponadto, że spożywanie cholesterolu nie ma negatywnego wpływu na gospodarkę lipidową oraz ryzyko chorób krążenia. Co więcej, wiele osób uważa, że cholesterol i kwasy tłuszczowe zawarte w maśle źle wpływają na pamięć. Tutaj jednak nie ma potwierdzenia w żadnych badaniach naukowych – można spożywać masło bez obaw o nasze wspomnienia.

Czy margaryna jest zdrowsza?

We wstępie do artykułu wspomnieliśmy o margarynach, jednakże większość z nich nie nadaje się do używania w stałym jadłospisie. W produktach tego typu obecne są kwasy tłuszczowe trans pochodzenia przemysłowego, będące sprzymierzeńcem chorób układu krążenia oraz zaburzeń gospodarki insulinowo-glukozowej. Niestety, wszystkie margaryny, które zawierają utwardzone tłuszcze roślinne, są obfitym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Lepiej jest zatem wybrać masło, które dostępne jest w ofercie Spółdzielni Mleczarskiej „ROTR” w Rypinie.

Fakty i mity na temat masła
5 (100%) 2 votes