Artykuł sponsorowany

Elementy zestawów kina domowego

Elementy zestawów kina domowego

Tłumy ludzi chrupiących popcorn, szeleszczących papierkami, świecących telefonami czy nawet głośno rozmawiających, a do tego jeszcze na przykład niewygodne fotele – istnieje wiele czynników, które skutecznie mogą zniechęcić nas do chodzenia do kina. Jak jednak inaczej zobaczyć i usłyszeć film w jakości obrazu i dźwięku, z jaką został on zrealizowany? Rozwiązaniem problemu jest inwestycja w zestaw kina domowego.

Aby można było urządzić w zaciszu własnego mieszkania porządny seans, potrzebujemy zestawu konkretnych elementów. Jednym z najważniejszych jest ten, który umożliwi nam oglądanie wyświetlanego obrazu, czyli na przykład telewizor (plazma lub LCD) bądź projektor cyfrowy, ewentualnie monitor komputera. Przyda się też odtwarzacz DVD lub Blu-ray – najlepiej taki, który obsługuje możliwie dużo formatów zapisu plików – chociaż w dobie VOD nie jest to już aż tak konieczne.

Zestawy audio

Zarówno telewizor, jak i odtwarzacz będziemy musieli zapewne nabyć oddzielnie. To, co bowiem popularnie nazywa się „zestawami kina domowego”, dotyczy zazwyczaj urządzeń z zakresu nagłośnienia. Najpowszechniejszym rozwiązaniem jest zakup gotowego zestawu, którego niewątpliwą zaletą jest to, że wszystkie elementy są ze sobą kompatybilne zarówno pod względem funkcji, jak i wyglądu. Jak jednak mówi przedstawiciel warszawskiego salonu Audio Świat, bardziej zaawansowani użytkownicy i koneserzy mogą też kompletować poszczególne elementy, co pozwoli im na optymalne dopasowanie możliwości sprzętu do ich oczekiwań.

Wzmacniacz

Sercem zestawu kina domowego w tym sensie jest wzmacniacz sygnału analogowego, czyli amplifier bądź amplituner. To on odpowiada za jakość dźwięku. Może być wyposażony w wejścia USB, a także wbudowany odtwarzacz DVD. Najważniejsze parametry to jednak liczba obsługiwanych przez urządzenie kanałów dźwięku (np. 5.1 czy 7.1) oraz liczba dekoderów dźwięku przestrzennego (Dolby Digital, DTS, Dolby True HD i inne).

Systemy głośników i ich rozmieszczenie

Jeśli wzmacniacz działa w systemie 2.1, oznacza to, że możemy do niego podłączyć dwa głośniki (umieszczone po obu stronach ekranu) oraz emitujący tylko najniższe tony subwoofer i uzyskać efekt stereo. Dla większości ludzi „kino domowe” zaczyna się jednak dopiero od systemu 5.1, w którym oprócz subwoofera i dwóch przednich kolumn – najlepiej podłogowych, bo cechują się wyższą jakością niż te półkowe lub podwieszane – funkcjonują także dwa głośniki tylne odpowiedzialne za efekty surround oraz głośnik centralny, z którego słychać przede wszystkim dialogi. Należy umieścić go pod albo nad ekranem, głośniki tylne zaś za widzem oraz nieco powyżej poziomu jego uszu. Standardy 6.1 i 7.1 przewidują zastosowanie dodatkowych kolumn tzw. pogłosowych, których usytuowanie dobiera się w zależności od rozkładu danego (zazwyczaj sporych rozmiarów) pomieszczenia. Subwoofer, dzięki któremu drżymy podczas filmowych eksplozji, emituje dźwięki, które nie rozchodzą się kierunkowo, nie ma więc aż takiego znaczenia, w którym miejscu go umieścimy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.