Najlepiej jest kupić napęd wraz z bramą garażową. Problemem jednak często są finanse. Brama garażowa jest instalowana pod koniec budowy, kiedy ich stan jest już z reguły nie najlepszy. Dlatego wiele osób decyduje się wstrzymać z montażem napędu do czasu poprawy sytuacji finansowej – tym bardziej, że koszt tej instalacji może być równy cenie bramy.

Porządny napęd bramy garażowej

Doborowi napędu trzeba poświęcić sporo uwagi. Napęd musi przede wszystkim poradzić sobie z ciężarem bramy, a także być dopasowany do jej typu i wielkości. Każdy mechanizm napędu charakteryzują takie parametry jak siła ciągnięcia i pchania oraz prędkość przesuwu. Ważne są także częstotliwości, na których działa jego sterowanie, oraz to, czy wózek jezdny jest poruszany za pomocą łańcucha czy paska zębatego.

Siła ciągnięcia i pchania musi zostać dopasowana do ciężaru bramy. Napędy przeznaczone do poruszania małych i lekkich bram mają czasem siłę tylko 400 N, te największe zaś, przeznaczone do dźwigania dużych i ciężkich, nawet 1200 N.

Prędkość przesuwu napędu jest podawana w centymetrach na sekundę. Typowa to 12 cm/s, jednak spotyka się również napędy, w których jest ona większa.

Napęd sterowany drogą radiową powinien mieć częstotliwość 433,92 MHz. Inne częstotliwości mogą sprawiać użytkownikom problemy, bo ich podobieństwo do tych stosowanych na przykład w CB-Radiach może być przyczyną niekontrolowanego otwierania się bramy. Dla większego bezpieczeństwa producenci wyposażają nadajniki w pilotach w systemy zmieniania kodu. Każdy kod jest wysyłany tylko raz, więc nawet jeśli zostanie przechwycony przez kogoś niepowołanego, nie ma możliwości uruchomienia bramy za jego pomocą.

Wybór

Aby uniknąć niewygód związanych z użytkowaniem bramy, lepiej zdecydować się na taką, której wózek jest poruszany paskiem zębatym, a nie łańcuchem. Łańcuch trzeba co jakiś czas smarować (narażając garaż i auto na skapujący z niego później smar), a poza tym pracuje głośniej. Ten aspekt nie ma znaczenia w przypadku garażu wolnostojącego.

Anna Śmiałek

Oceń post